Review: Marataba Safari Lodge by More Family Collection

Het was niet de eerste keer dat we in contact kwamen met de More Family Collection. En als het van ons af hangt, zeker niet de laatste keer. Want als je je safari-experience in Zuid-Afrika tot in de perfectie wil beleven, dan moet je bij hen zijn. Niets aan het toeval overlaten, guest service aan 100% én focus op gezinnen. Want hoewel kinderen onder 6 niet toegelaten zijn op de game drives, worden ze wel de hele dag op handen gedragen. Babysitservice, kidsclub, aangepaste maaltijden, you name it.

Meer info over Marataba Safari Lodge

Het private game reserve van Marataba grenst aan Marakele National park in Zuid-Afrika. En aangezien Marakele NP een Big 5 reservaat is, is Marataba dat uiteraard ook. Leeuwen, olifanten, buffels, neushoorns en luipaarden leven er zij aan zij in de Zuid-Afrikaanse bush. Nu ja niet letterlijk natuurlijk. Ze hebben er elk hun habitat. Marataba Safari Lodge ligt op een vlakte aan de voet van de bergen. De uitzichten vanuit de tuin zijn prachtig. Met een beetje geluk zie je tijdens je verblijf verschillende dieren aan de waterhole een beetje verder. Marataba Safari Lodge is een tented camp en wat voor één! Onze family-tent bestond uit een tentgedeelte met badkamer + dubbel bed en een soort aanbouw waar het stapelbed voor de kinderen zich bevond en een extra badkamer (met douche). Maar het allerleukste aspect is wat je rond de tent vindt. Het buitenleven in Zuid-Afrika vinden we sowieso de max en met een heerlijk terras om te zitten en een buitendouche is dat nog leuker (zo’n buitendouche heb je in Zuid-Afrika wel vaker)! Het zwembad ligt vlakbij de main building en ook daar is het zalig vertoeven. Opgelet voor de aapjes though, die durven wel eens iets in je tas komen zoeken op een onbewaakt moment. Laat dus niets rondslingeren (tip van een ervaringsdeskundige). Een verblijf bij Marataba Safari Lodge is altijd all inclusive. Dat betekent dus dat je je gedurende je verblijf echt niets moet aantrekken. Voetjes onder tafel en genieten maar!

Hoe ziet een dag eruit in Marataba Safari Lodge?

De dag begint vroeg! Rond 5u word je gewekt voor de eerste game drive. Vooraleer je je laat afschrikken door het verschrikkelijk vroege uur: de game drives bij zonsopgang zijn de allermooiste! Als de bush ontwaakt en je halverwege de drive (die zo’n 3u zal duren) even stopt voor een koffiebreak, dan is intens geluk het gevoel dat voor mij het meest toepasselijk klinkt. Reis je met kleinere kinderen (jonger dan 6) dan komt er iemand van het kids-team babysitten en vaak worden de kinderen pas wakker vlak voordat je terugkomt van de game drive (dat is rond 9u) Bij terugkomst gooi je onmiddellijk de voetjes onder tafel voor het ontbijt. Pancakes, French toast of een omeletje? Kan allemaal! En dat allemaal in de schaduw van de grote boom in de tuin van marataba Safari Lodge met zicht op de bergen. na het ontbijt is het tijd voor ontspanning. Je gaat je wassen, legt je eventueel nog even op bed of op een bedje aan de rand van het zwembad en de kinderen kunnen naar de kids club. Daar kunnen ze boogschieten, knutselen, trampoline springen of spelletjes spelen. Misschien is het wel tijd voor een Mack&Madi kids bumble waarbij de kinderen op mini-gamedrive gaan op zoek naar sporen van hun favoriete dier. Ze komen dan terug met een afdruk van dat spoor in gips. Super spannend! De lunch wordt rond 13u geserveerd en na de lunch heb je nog vrije tijd tot een uur of 4. Dan wordt er thee of koffie geserveerd onder de noemer ‘High Tea’ of wat wij noemen; een vieruurtje. Het is ook de onofficiële verzameltijd voor de afternoon game drives. Want hoe levendig de bush is bij zonsopgang, zo romantische en ydillisch is het bij zonsondergang. Opnieuw duurt de game drive een dikke 3u. Wie weet komen jullie wel in het midden van een kudde olifanten terecht of zie je leeuwen nagenieten van hun avondmaal. Ik kan het niet genoeg herhalen; een game drive is één van de leukste activiteiten die wij als gezin unaniem als fantastisch bestempelen. Het is één van die dingen die je in je leven gedaan moet hebben. Bij terugkomst in de lodge is het dan time for dinner. De kinderen kunnen mee aan tafel eten (duh), maar als ze dat willen, kunnen ze ook samen met de mensen van de kids club eten. Dan kijken ze ondertussen naar een film én krijgen ze popcorn om de beleving helemaal gezellig te maken! Je maakt het dan zo laat als je zelf wil, maar wij kropen allemaal vroeg genoeg onder de wol. De volgende dag staat er weer een vroege gamedrive op de planning en die wil je echt niet missen!

Bootsafari in Marataba

Eén keer tijdens je verblijf ga je in plaats van op ‘gewone’ game drive, op bootsafari. De naam zegt het zelf: je gaat op safari, maar dan met de boot. Maar hoe verloopt dat dan, zo’n bootsafari in Marataba? Wel. Het vertrek op bootsafari is gelijklopend met die van de game drives. Je vertrekt met het open vehicle op hetzelfde tijdstip als de anderen. Je rijdt een eindje door het park (en hopelijk spot je onderweg nog wat toppers) en je wordt naar de boot gebracht die op een klein half uurtje rijden van de lodge ligt. Het is een open boot, hij is dus niet overdekt en dus niet helemaal geschikt voor als het regent. De bootsafari was voor ons het hoogtepunt van ons verblijf. Met een zon die stilaan achter de bergen verdwijnt en het landschap nog meer oranje kleurde dan het al was, kreeg het plaatje waarin we ons bevonden schilderachtige vibes. De dieren die aan de waterkant komen drinken, de nijlpaarden die je voorbij vaart en de krokodillen die wij niet zagen, maar dus wel ergens moesten rondzwemmen… Het was prachtig. We spotten een dorstige neushoorn met z’n voeten in het water terwijl we zelf een drankje kregen aangeboden. Er is op de boot namelijk tijd en plaats voor een sunset-picnic. Gin-tonic’ske voor de ouders, frisdrankje voor de kinderen en een plateau vol hapjes. Je brengt ongeveer 1,5u door op de boot en we ervaarden aan den lijve dat kindjes die pipi moeten doen, dat enkel kunnen doen door over de rand te bengelen terwijl de ouders hopen dat het ver genoeg is zodat de boot niet gedoopt wordt.

Wat met kleine kinderen in Marataba?

Zoals gezegd, kunnen kinderen vanaf 6 jaar mee op game drive. Maar wat dan met jongere kinderen? Want Marataba Safari Lodge profileert zich toch niet zomaar als family friendly? Natuurlijk niet. Kinderen onder 6 jaar worden hier ook op handen gedragen. Er zijn namelijk zoveel voorzieningen/activiteiten voor hen, dat ook zij een heerlijk verblijf hebben. Dat begint al bij het krieken van de dag. Als jullie op morning game drive zijn, komt er iemand van de kids club op de kinderen passen. Dat wil zeggen dat ze rond 5u30 aan je tent staan en de kinderen opvangen vanaf het moment dat ze wakker worden totdat jullie terug zijn van de safari (rond 9u) Dan ontbijten jullie samen en na het ontbijt kunnen de kinderen ofwel in de kids club terecht om te knutselen, spelen, spelen… Ofwel trekken jullie samen naar het zwembad voor wat heerlijke relax-/play time. op sommige dagen wordt er voor de kinderen een kids bumble georganiseerd. Een korte safari-rit waarbij jullie op zoek gaan naar sporen van de dieren. met gips wordt er dan een afdruk gemaakt van de gevonden tracks. Een kei leuk souvenir aan de Zuid-Afrikaanse bush. Rond 12u30 wordt de lunch klaargemaakt. Voor kinderen is er een aangepast menu. Na de lunch is er opnieuw vrije tijd om te spelen of te relaxen. Dat kan in de tent (zalige terrassen aan de tenten!), aan het zwembad, in de kids club of in de tuin vanwaar je zicht hebt op een drinkplaats voor dieren. Om 16u is het dan tijd voor high tea en dat is ook meteen de officieuze afspraak om te verzamelen voor de namiddag-safari. De kleinere kinderen gaan opnieuw kei leuke activiteiten doen in de kids club. Ze gaan knutselen, maken een wandelingetje of spelen in de tuin. Als jullie ‘s avonds terugkomen, zitten de kinderen al klaar om samen avond te eten. Omdat de kinderen een aangepast menu hebben, mogen ze eventueel vroeger van tafel. Iets verderop wordt er een film geprojecteerd op groot scherm en dan kunnen ze cinema-gewijs onderuit zakken met een zakje popcorn. We raden aan om samen op tijd te gaan slapen, want de volgende dag begint alles weer (heel vroeg!) van voor af aan.

Nog effe dit over Marataba Safari Lodge

Marataba Safari Lodge is niet het eerste het beste verblijf als je op safari wil. Het is luxe op alle vlakken; je verblijf, de service, de locatie, het eten en de family-orientation. Daar hangt een prijskaartje aan vast en dat is eigenlijk maar normaal. Toch wil ik het labelen als een ‘value for money’-accommodatie. Het is sowieso een investering. In ervaringen en herinneringen.