Hoe Abu Dhabi ons hart veroverde

Abu Dhabi is een oosterse parel. Op een steenworp van Dubai, maar minder overgoten met de gekende m’as-tu vu. Luxe is ook in Abu Dhabi echter nooit ver weg. Als het je eerste keer in het Midden Oosten is, zal je ongetwijfeld opkijken van de prompte mannen in witte gewaden en van de gesluierde dames wiens make-up tot in de puntjes verzorgd is. Het mag gezegd worden: de Abu Dhezen (of hoe noem je een inwoner van Abu Dhabi? :-)  zijn fiere mensen, dat merk je aan alles.

We hadden op vrijdag de avondvlucht genomen vanuit Düsseldorf. Hoewel het van bij ons bijna twee uur rijden is, zouden we deze omweg toch aanraden. Vliegen vanuit Duitsland is, als je het een beetje uitzoekt, vaak veel goedkoper.
Om 21u steeg het vliegtuig op. Drinken helpt kindjes om de oren open te houden. Voorzie dus best een flesje ofzo en vraag onmiddellijk na het plaatsnemen om dit op te warmen, dan heb je het op tijd.  Het cabinepersoneel van Air Berlin was super hulpvaardig. Bas sliep bijna onmiddellijk en heeft dat ook de rest van de vlucht gedaan. De volle zeven uren (!), om precies te zijn. Dat zorgde ervoor dat we om 7u ’s morgens (drie uur tijdsverschil!) in Abu Dhabi landden met een redelijk uitgeslapen peuter.

Tijdens de taxirit werd onze indruk van het Abu Dhese (?) volk bevestigd. Midden in de woestijn, slagen zij erin om straten aan te leggen, omrand met bloemenperken om u tegen te zeggen, de taxichauffeur was vriendelijk en verzorgd en bracht ons gezwindnaar “Hotel St Regis Saadiyat”. Ons verblijf voor de vijf volgende dagen. Als je in de luchthaven een taxi wil zoeken, moet je wel even opletten. Het is belangrijk een officiële taxi te nemen. Dat zijn degene die aan de exit staan te wachten in de daarvoor voorziene zone. Word je aangeklampt met de belofte tot een goedkope taxi, wimpel je dit best af. Een gewaarschuwd man…

Via een prachtig lange oprijlaan, komen we aan de ingang waar we onmiddellijk verwelkomd worden. Ondanks het vroege uur worden we meteen verder geholpen en doorverwezen naar het ontbijtbuffet. Van zodra ze zien dat je met een kind reist, proberen ze het je écht gemakkelijker te maken. Prima service dus! Na het ontbijt zijn Ludovic en Bas onmiddellijk weer in bed gekropen. Ik was wakker, dus heb ik het hotel meteen even verkend. Ik besloot me dan maar aan het strand te leggen. Die ligbedden zagen er heerlijk zacht uit. Waarom dutten in een donkere kamer, als je dat op het strand ook kan? De golven zijn zo rustgevend en de zilte zeelucht komt je tegemoet zodat je alleen nog een diepe zucht kan slaken en genieten van de plaats waar jij het komende uur je dutje zal doen. Weg stress, weg vermoeiende vlucht!

Op vakantie doe je altijd wel anders dan thuis, dat betekent voor ons: véél tijd nemen voor het ontbijt! Bas is een vroege vogel, dus vind je ons ’s morgens sowieso terug op het terras. Hoewel het fris is, zweren wij bij buiten eten. Niks heerlijkers dan dat! Gelukkig is die frisse ochtendlucht snel verdwenen. We kiezen ervoor om een totale rustvakantie in te lassen. Het hotel is zó mooi en prachtig gelegen aan de azuurblauwe zee. De zwembadzone beschikt over zowel ligstoelen als zonnebedjes. Dat laatste is ideaal als je reist met een peuter. Middagdutjes hoeven helemaal niet op de kamer! Bas brengt zijn slaapzak, knuffels en tutjes gewoon mee en slaapt in de schaduw van zo’n bedje. Als iemand van ons zich er even bij legt, is hij meestal na vijf minuutjes wel vertrokken. Het is mogelijk dat je kind in het begin even protesteert, geef niet te snel op want het is écht een gigantisch voordeel. Je wil als koppel toch ook graag van elkaars gezelschap genieten en opsplitsen omdat iemand met “de kleine” op de kamer moet slapen lijkt ons allesbehalve ideaal. Voel je vooral niet bekeken als kindlief even zijn keel open zet, geloof me, iedere ouder zal je begrijpen. Plus:  Jouw kind is echt niet de grootste lastpak die ze daar al zijn tegengekomen. Het enige dat je nodig hebt op zo’n moment is een beetje gezond verstand. Hét voordeel van de ligging van het hotel is de oceaan. Een paar keer per dag komt er een dolfijnenfamilie tot dicht bij de kust. Dit is ge-wél-dig voor zowel de kinderen als voor de ouders. Wij hebben alvast verschillende keren kunnen genieten van hun salto’s en tuimelingen in het water.

Wij plannen onze reizen niet per sé in functie van de kinderen. Onze hotelkeuze hangt niet af van de aanwezigheid van kids clubs, avondanimatie en speeltuintjes. Als het hotel dat we kozen bij aankomst over een kindergedeelte blijkt te beschikken dat zo leuk is als de kidscorner van St Regis, is dat meer dan goed meegenomen. Ter plaatse bleek immers dat er een heel kinderzwembad met op maat gemaakte glijbanen, rubberen bootjes, strandspeelgoed en fonteintjes aanwezig was. Ook het strand is voorzien van een kinderhoekje waar de kleinsten speelgoed kunnen uitlenen. Super handig en de mensen zijn hier fantastisch.

Na vijf dagen zon, zee en strand verlieten we Saadiyat Island, het eiland op 500 m van de kust waar ons hotel gevestigd was. Tijd voor een tikkeltje actie en entertainment. Volgende halte: Yas Island met als hoogtepunt van de dag: Ferrari World. Ludovic is een gigantische F1-fan. Ik verdenk hem er stiekem van mij te hebben overtuigd van deze bestemming, puur o.w.v. Ferrari World. Als niet-autoliefhebber moet ik het hen echter wel nageven. Dit indoor-pretpark zit verdraaid goed in mekaar. Het is ten eerste een adembenemende constructie, maar vooral próper! We waren onder de indruk. Bij het buitengaan kan je natuurlijk de Ferrari-shop niet voorbij lopen en jawel… De eerste crisis van de vakantie was een feit. Bas wou een bal. Hij wou een bàhàààl!! Met het nodige drama -wenend op de grond vallen en wild om zich heen schoppen incluis- wist hij de dag tóch een onverwachte twist te geven. Wij terug naar het hotel, zonder bal.

Ons verblijf, Yas Viceroy, was opnieuw een schot in de roos. Vriendelijke mensen, propere, aangename kamers, een super leuk rooftop zwembad en lekker eten aan het zwembad. Perfecte afsluiter van deze reis. Vroege vogels als we zijn, kwamen we ook hier veel te vroeg aan. Er werd ons meteen een croissant/milkshake/ vers fruitsap- ontbijt aangeboden. Aangeboden dus, not charged. Daarenboven werd Bas die dag 2 jaar en ook dit lieten ze niet ongemerkt voorbij gaan. Chocoladetaart… Ze weten dat ze de moeders moeten inpalmen denk ik :-)

Wij zijn naar Abu Dhabi getrokken met het oog op een rustvakantie. Om te ontstressen en de batterijen weer op te laden. En dat is fantastisch goed gelukt. Veel cultuur hebben we niet opgesnoven. We hebben eens op de bekende Corniche gewandeld en de plaatselijke shopping mall bezocht. Dat laatste vooral omdat de pampers op waren.